El Peugeot 1008 eléctrico, primer fruto de la cooperación entre Mitsubishi y PSA

Ambas empresas firmaron un acuerdo hace casi un año para el desarrollo conjunto de coches eléctricos. Dentro de dos años se podrá ver el logo de Peugeot sobre un i-MiEV con ligeros retoques.

El grupo automovilístico francés PSA Peugeot Citroën firmó un acuerdo con Mitsubishi para la comercialización en Europa de vehículos eléctricos a partir de finales de 2010, sobre la base del modelo desarrollado por el fabricante japonés para su país.

El Peugeot 1008 será parecido al de Mitsubishi i-MiEV y se produciría en Francia a finales de 2010 a un ritmo de 10.000 unidades por año. En comparación con el i-MiEV, el pequeño Peugeot eléctrico será ligeramente más grande, unos 345 cm de longitud, mientras que la distancia entre ejes sería de 254 cm.

Por su parte, la otra marca del grupo PSA, Citroën, proseguirá el desarrollo de coches eléctricos innovadores, siguiendo la estela del ‘concept car’ C-Cactus de propulsión eléctrica.

El nuevo Peugeot 1008 será impulsado por un motor eléctrico alimentado por baterías de iones de litio capaz de suministrar una potencia de 64 caballos. La velocidad máxima es de 130 km/h, mientras que la autonomía se prevé que llegue a unos 130 km.

PSA indicó que venderá desde "finales de 2010 o comienzos de 2011" con la marca Peugeot un modelo basado sobre el i MiEV de Mitsubishi. Este vehículo, que primero deberá adaptarse a las reglas europeas, se fabricará en cualquier caso en Japón con una base técnica idéntica al i MiEV que ha presentado Mitsubishi, y que tiene un precio entre dos y tres veces superior a su equivalente con un motor térmico.

Se trata de un coche pequeño (3,39 metros de largo, 1,48 de ancho y 1,60 de alto con un peso de 1.080 kilos) con una potencia de 47 kilovatios, una velocidad punta de 130 kilómetros por hora y una autonomía de entre 130 y 160 kilómetros.

Un portavoz de PSA puntualizó que para el grupo francés "el mercado del vehículo eléctrico no será en un primer momento un mercado masivo" debido a la limitación de autonomía de las baterías y al elevado precio. De hecho, añadió el portavoz, los primeros clientes susceptibles de estar interesados serán esencialmente empresas y administraciones que hagan un uso intensivo que permita su rentabilización.

La compañía ha presentado su candidatura, con el modelo de furgoneta Citroen Berlingo, a una licitación de automóviles eléctricos para el servicio francés de correos La Poste hace un año, y en octubre suscribió una alianza con la compañía eléctrica Electricité de France (EDF) sobre las tecnologías de baterías, sus sistemas de recarga y la definición de modelos económicos asociados.

La empresa investiga también el desarrollo de otro vehículo eléctrico híbrido que, junto a las baterías llevaría un pequeño motor térmico. Su razón de ser sería que, junto a la autonomía del sistema eléctrico para rodar durante 50 kilómetros, el motor térmico le permitiría continuar en trayectos más prolongados y el tiempo de recarga de las baterías sería mucho más corto del habitual ahora.

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Mitsubishi and Peugeot will work together on electric cars

The two companies will share technology, particularly about next-gen lithium-ion batteries. Mitsubishi will offer PSA information on how best to convert electricity to drive power and how to prevent overheating in the batteries. The two companies may also form a joint venture to build EVs.

PSA Peugeot Citroen is already one of the largest global manufacturers of electric vehicles, and has expertise in the field of electric powertrains.

From the outside there is little to distinguish electric cars from gasoline or diesel powered ones. Propelled by a battery powered electric motor, these silent vehicles integrate perfectly into urban traffic and represent a relevant answer to the challenge of urban pollution.

Due to their easy adaptation to fleet use, local administrations and utility companies currently represent the main clients. Peugeot has sold over 10,000 units since 1995, and is the leader in private and utility electric vehicles, having supplied almost 65% of the cars in service around the world. The environmental benefit of the electric car is principally linked to its lack of localized emissions. Its CO2 emissions are directly related to the means of electrical production upstream.

Electric vehicles are also in use in other automobile usage programs PSA Peugeot Citroën has invested in like Liselec and Elcidis.

Liselec is a new concept in urban mobility for cities wishing to offer new dimensions in public transportation. The system, proposed by PSA Peugeot Citroën, relies on time sharing electric vehicles by subscribers 24 hours a day 7 days a week. The Greater La Rochelle community has placed 50 Peugeot 106 and Citroën Saxo electric vehicles at nerve centers around town (train station etc…). The availability of the vehicles is the main reason for the success of the program and the increase in the number of subscribers.

The Peugeot and Citroën electric vehicles are also used in the parallel ELCIDIS (Electric Vehicle City Distribution) aimed at establishing logistics platforms for merchandise delivery around cities. Many cities are already testing the systems thanks to Peugeot Partner and Citroën Berlingo vans. A whole new way of using automobiles is being progressively invented via electricity.

Peugeot 008, the French version of the Mitsubishi i-MiEV

This like the Japanese version will have a 64 hp electric motor driving the rear wheels, and some batteries Lithium-Ion Battery. Mechanics, and everything related to it will also be Mitsubishi , the only thing PSA will incorporate the design of each model, and a new interior.

The strategy of having this model in its range, will give PSA more time to develop its own hybrid and electric models.

The 1008 is a lean, strong and muscular car developed by David Veldkamp for Peugeot. The car has been made keeping Peugeot’s heritage in mind. The car, which can easily be transformed into a motorcycle by removing its roof and the side windows, runs on an electric powerhouse that makes it a silent, zero emission vehicle.

The 1008 has a compact design to minimize the resources required. The body has been made from ecofriendly materials like biodegradable foams and fabrics. The car has one big wheel running across the body frame and two small wheels at the rear end. When the car is being driven at slow speed, the rear wheel kicks into action, stabilizing the car, but if you are driving this beast on the open highway, the rear wheels retract and the big center wheel gives it all the speed and efficiency. On high speeds the gyro controls stabilize the car and prevent it from falling over. The car is proficient enough to reach a top speed of 100 mph and a range of 300 km.

The car makes the driver depend on gyro controls for safety at high speeds. If anything does go wrong in the gyro controls at 100 mph, the car would wobble and there would not be enough time left for the driver to regain control over it.

www.peugeot.com/

www.mitsubishi-motors.com/