Nissan fabricará más de 100.000 vehículos eléctricos anuales en Estados Unidos

 El tercer fabricante de coches de Japón, que tiene una alianza con Renault, planea introducir estos vehículos eléctricos de emisiones cero en Japón y Estados unidos en el año fiscal 2010, que comenzará en abril del año que viene, para después lanzarlos en masa en todo el mundo a partir de 2012.

El franco brasileño, al frente de la compañía desde 1999, dijo que en el futuro tanto Nissan como Renault lanzarán cada uno tres modelos diferentes tamaños de vehículos eléctricos, en declaraciones a la prensa tras la junta anual de accionistas de su compañía.

Ghosn declaró que los detalles de producción aún deben de ser ultimados pero que fabricarán estos coches eléctricos en su planta estadounidense de Smyrna, en Tennessee, y que esperan que los principales clientes sean inicialmente las empresas y los gobiernos municipales.

Nissan planea además fabricar sus vehículos eléctricos al menos en dos de sus plantas europeas, aún sin especificar.

En cuanto al precio de estos nuevos coches, Ghosn dijo que sería comparable al de los "normales", frente a los elevados costes -por encima de los 34.000 euros- que ya han establecido para sus modelos eléctricos fabricantes nipones como Mitsubishi Motors o Fuji Heavy Industries.

El presidente de Nissan consideró fundamental que el precio de sus vehículos eléctricos sea asequible para poder venderlos entre el gran público, y para ello su compañía está estudiando las posibilidades de reducir el precio de las baterías, responsables de cerca de la mitad del coste total del producto final.

Centrado en el desarrollo de vehículos eléctricos de emisiones cero, Nissan está muy por detrás de sus competidores Toyota y Honda en el campo de los híbridos.

"Es un riesgo pero creo que nuestra apuesta va en la dirección adecuada", concluyó Ghosn.

Las automovilísticas Ford, Nissan y Tesla recibirán préstamos del Gobierno estadounidense por un valor total de 8.000 millones de dólares para el desarrollo de tecnologías que reduzcan el consumo de gasolina, anunció el Departamento de Energía.

Ford es el principal beneficiario de los préstamos ya que recibirá 5.900 millones de dólares para transformar factorías en Illinois, Kentucky, Michigan, Misuri y Ohio que producirán 13 modelos de reducido consumo.

La japonesa Nissan recibirá 1.600 millones de dólares para renovar la factoría que tiene en Tennessee y que producirá tanto automóviles eléctricos como baterías.

Por su parte Tesla, una nueva marca estadounidense especializada en la producción de vehículos eléctricos, recibirá 465 millones de dólares para producir automóviles eléctricos en California.

El secretario de Energía de Estados Unidos, Steven Chu, destacó en un comunicado que esas inversiones "crearán nuevos empleos, reducirán nuestra dependencia del petróleo y limitarán nuestras emisiones de gases de efecto invernadero", que se considera causantes del cambio climático.

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Nissan plans to mass-produce electric cars

Nissan Motor has belatedly waded into the worldwide battle for dominance of the “green” car market by unveiling plans to produce 100,000 electric vehicles per year at its plant in Tennessee.

Carlos Ghosn, the chief executive of Nissan, said that he hoped to produce electric cars that would compete with “normal cars” on price – a promise which investors said may be easier to make than keep.

The company’s announcement came as Nissan and its main domestic rivals are struggling to divert attention from what promises to be a dreadful year for earnings and which may still not deliver the hoped-for recovery in American car sales.

Toyota, nursing its first full-year loss in 59 years, emulated Nissan’s electric car announcement with its own claim that it would have a fuel-cell car on the road by 2015.

But the announcements from both companies came amid rising concern among analysts that the Japanese car industry’s grandiose bid for eco-friendliness may be limited by natural resources and other factors.

Deutsche Bank’s Kurt Sanger, said: "There is a lot of uncertainty about the future supply of batteries. A lot of what we are hearing are business plans, not production plans – and there is an important difference.”

Nissan, which is 44 per cent owned by France’s Renault, made the announcement at its annual shareholder meeting in Yokohama – an event where Nissan was under intense criticism for falling into the red and not paying a dividend for the second half of 2008. The company, said attendees, is under even greater pressure to explain how it intends to restore itself to profitability.

Mr Ghosn, under specific fire for not bringing Nissan into the hybrid vehicle market sooner, thus leaving Toyota and Honda to steal the show, was unable to defray investors’ major concerns.

He issued a gloomy warning that the economic crisis had not yet finished wreaking havoc on global car sales. “Our priority is surviving the crisis, which is not finished,” Mr Ghosn said, adding: “Is the worst behind us? I don’t know.”

Nissan to build EVs, batteries in U.S., report says

Nissan Motor Co. plans to launch production of electric vehicles and their batteries in the United States to tap low-interest loans for green vehicles.

The overall investment is estimated at 50 billion yen ($516.4 million) and may rise to 100 billion yen, it said.

Under the plan, the new electric-car assembly lines are to be built at Nissan’s plant in Smyrna, Tennessee.

The facility, capable of making 50,000 to 100,000 eco-friendly vehicles a year by 2012, is expected to first produce a small passenger car, it said.

Nissan also intends to construct a production facility for high-capacity lithium ion batteries at the Smyrna site with NEC Corp.

The automaker has applied for funding from the U.S. government under a low-interest-loan program to support the automobile industry.

Nissan will soon receive approval for a loan of more than 100 billion yen, the paper said, citing a source familiar with the matter.

Nissan intends to assemble up to 50,000 electric cars a year in Japan starting in fall 2010.

www.nissan-global.com/EN/index.html